fredag 27 april 2018

Våren tog paus! tröttsamt jobb! mina Tiomila minnen

Våren tog en paus! från förra helgens nästan sommarkänsla! så blev det ändring på vädret och kläderna fick plockas på igen men kanse ochså bra med att det inte bara rusar fram med våren och det blir sommar direkt så nu kanske vi hinner njuta och se allt som händer i trädgårdar och naturen där allt blommar och växer så fort nu,inte så ofta jag nuförtiden hinner med mina fotografiska promenader men under gårdags kvällen blev det en tur i lite regn och med dramatiskt mörka svart himmel och en del sommarmoln!.

 Så även om jag har förevigat det mesta redan här i mitt kära Arboga så dyker det alltid upp nya saker och spännande ögonblick att fånga med linsen, så är ett råd även om det är med mobilkamerna eller en liten hobby kamera eller vad som helst alltid var berreda på att fånga ögonblicket eller bara ett gott minne som förevigt finnes på bild

Trött tröttare tröttast! ja så kan jag beskriva mig själv just nu, jag och mina kollegor har haft och har en kämpig tid just nu med mycket mycket jobb, men är ju bara att försöka ta sig igenom det och följa den gamla devisen, det måsta någongång bli bättre! så det blir som sagt inte så mycket fotogrferande och inte så mycket bloggande just nu! men hoppas att energin och orken och tiden snart kommer tillbaka, och hoppas på att vara på plats i rallyskogarna under maj och juni när det börjar sladdas ute på skogsvägarna igen

Tiomila! den klassiska orienterings tävlingen det största skyltfönstren jämte oringen för svensk orientering avgörs i helgen och i skogar runt Nynäshamn! nu var det länge sedan jag var aktiv orienterare men alltid är det speciellt med Tiomila och som alltid kommer den följas på Web tv med stor spänning för numera är orientering en utmärkt TV sport med stor spänning

Att tillhöra en klubb som Arboga ok och som för länge länge sedan vunnit Tiomila så det en mycket klassisk tävling och var åtminstone förr mycket fokus på det evenemanget! och redan som ung så spenderades tiomila helgrna på plats i familjens husvagn och med min far som tävlande! och efter en diskussion med den äldre som kom vi fram till min far sprang långa natten 1976! och då bestämde jag mig för att någongång göra det samma!

Rikstens gård 1986 då blev det tiomila premiär för min del som redan skulle ha varit året innan med då fick klubbens 3 lag! strykas i sista stund så då fick jag bevittna när den tävlingen avgordes i mängder av snö! Men när jag gjorde premiär 1986 var det vår och solen sken och jag sprang framåt morgon sidan sträcka 7eller 8 och på den tiden var det många lag! drygt 520 lag i herklassen ! och jag sprang i lag 2 och på plats runt 130!! så gjorde jag min premiär på en ca milslång dagsljus sträcka!! utan missöden eller missar så var debuten avklarad med glada miner!

Långa natten ja! det blev det med så småningom och med många års icke aktiv orienterande för min egen del då det kördes mestadels biltävlingar i stället! så blev det 4 st långa natten sträckor för mig  och det är jag glad och stolt över att jag fått chansen att få genomföra en av orienteringens mest omtalade saker att springa den sträckan kolsvart och svårt tufft och långt! så var min tanke när jag år 2000 sprang långa natten för första gången!!! och jag tog av mig pannlmapan redan när jag värmde upp! och min långa natt blev långa dagen! då det redan var ljust!!

Men det rättades upp redan till året efter! 2001 i Strängnäs då var det mörkt och långt och drygt 5 kilometer till första kontrollen!! på långa natten! några tiomila till blev det för min del och det finnes alltid i mina minnen som stora höjdpuntker i mitt liv! så önskar alla tiomila löpare ett stort lucka till i årets tävling

Önskar alla mina vänner och läsare en trevlig och god helg, och alltid stort tack för att ni läser mina rader, Mvh stefan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar