tisdag 24 april 2018

Vart är glasögonen? Naturskön veteranorientering i bandymarker

Då var det Tisdag och det och torsdagar är heliga för Sveriges äldre orienterare, då förekommer det orientering i hela sverige och både för tävling och friskvård och sociala kontakt är det väldigt viktiga och trevliga arrangemang.

Denna morgon hann jag med att sova i 45 minuter sedan var jag pigg och glad igen! njae glad är jag alltid men kanske inte alltid det optimala att ge sig iväg direkt efter nattens arbetspass men det ger mig en glad stund i skogen och tillsammans med min far så får jag frisk luft och kan vara sällskap till han i skogen så det är ingen uppoffring är en väldigt ynnets att kunna vara med på dessa arrangemang.

Och återseende av denna klassiska bandyplanen blev det tänka sig att på denna plan så spelades det allsvensk bandy och publik rekordet lär vara 8000 personer! och platsen för parkeringen var bandyplanen i hälleforsnäs, och med ok Tjärnen som arrangör.

Anmälning och diverse förberedelser innan promenaden  på 1200 meter till starten flöt utan missöden och igenom natursköna marker med sjöar som troligtvis lockar mycket fågelliv så blev det en bra start och lagom varma när vi kom fram till kön!! förstart! ja då var det SM och VM nivå på tävlingen och av en slump hittade jag defintionerna i sista sekund innan vi blev slussade över bron!! och start blev det direkt pang på och bom blev det direkt! ingen större miss men att backen flöt uppströms! förvånde och att inte kontrollen satt där bäcken tog slut satte lite myror i huvudet både på han som styr orienteringen och på mig som följer efter!

Vart är glasögonen var det frågan i rubriken! jag är med i skogen som sällskap och bra att kunna vara behjälplig om det blir någon vurpa i skogen, benen är lite stappliga i obanad terräng för min far! och nu blev det en vurpa innan första kontrollen och det viktigaste är inte om det blir någon skada eller blodvite vid eventuella fall! utan vart är glasögonen som alltid tappas! och Ja!! denna gång så stod jag på dem!!! hur dom hamnade under min fot vet jag ej men lite puts så var dom som nya igen!!

Bom på första blev det men endast någon lite minut blev det och sedan förlöpte resten av banan utan problem och i bitvis lite besvärlig terräng och på höjderna på slutet av bana E var det fin och härlig orienteringsterräng och en vacker avslutning på banan runt sjön och så var för denna veckan vetranorientering avslutad och som alltis stort tack till arrangörer och alltid till trevliga samtal och den sociala biten är alltid viktig, så efter en kaffe så blev det hemfärd till Arboga igen och sömn för den yngre av Pettersson

Stort tack till er som läser dessa rader och ser mig i skogen med kamerna alltid i högsta hugg, ha det gott tills vi ses i skogen nästa gång, God kväll på er alla








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar