fredag 6 oktober 2017

Rikspokalen och sprint final! 26 år sedan jag körde ASG Rallyt !!

Hösten solen lyser och helgen är igen! veckorna dom rusar fram och känns som att man inte riktigt hinner med! nu är det vackert med sol och färger som hösten bjuder på, och mycket bilsport bjuds det på och i helgen blir det rally i dagarna 2, många cuper är det som ska avslutas och på lördagen körs Rikspokalen och med några cuper som avslutas där och med ett stort startfält i årets Rikspokal som det alltid är och säkert blir det 3 st utslagsgivande sträckor och med mycket publik utmed sträckorna och förhoppningsvis så håller det fina höst vädret i sig över lördagen med!,och jag hoppas finna någon fin sväng på första sträckan där jag får med er alla på bild och med lite sladd och action!

För 26 år sedan då körde jag och syster Lena ASG rallyt och det är det som borde vara föregångaren till vad som numera heter Rikspokalen i Smk Örebros regi, och då 1991 var det mitt livs 2 rally tävling så var lite nervöst med en sådan stor tävling med drygt 250 startande ekipage!! och bilen var en Toyota Starlet som kördes i ekonomi klassen men i den tävlingen fanns den klassen ej med så fick åka mot trimmade bilar!Och som alltid var det äventyr när det var tävling!

Fokus på stundande stortävling! ja då börjas helgen med att min far och min syster tar den lilla turen till Hallstavik på fredags kvällen! en tur på ca 20 mil enkel resa för att där köra upplands serien i bilorientering!! och äventyr blev det direkt när bilen vägrade starta när den skulle lastas av!! och en bensin mack blev räddning för inköp av nytt batteri! men personalen blev lite ställd när en uppjagad kartläsare  med rusar in på macken med en ficklampa lysande i högsta hugg och meddelar att jag behöver 1 st batteri! och personalen pekar på ficklamps batterierna i hyllan! men lena och bilen behövde ett bilbatteri!!! och något senare fanns ett nytt batteri i bilen och bil orienterings tävlingen genomfördes utan större missöden!.

Mitt i natten väcktes jag av att ekipaget var hemma i arboga och mötte upp min far vid garaget då bilen skulle byggas om från bilorienterings bil till rally bil för att köras under ASG rallyt bilen blev klar och på förmiddagen så bar det av till Örebro och besiktning och uppladdning stort startfält gjorde att för våran del kördes hela tävlingen i mörker! och om minnet inte sviker så styrdes bilen igenom tävlingen utan några stora problem med en  och annan sladd men för det mesta mitt på vägen och på en service i Rockhammar efter en sträcka surfandes på hasplåten så blev det en stärkande kopp fika och sedan kördes dom avslutande sträckorna innan målet vid mässhallen i Örebro antogs! glada och nöjda var vi i hela teamet och 2 st tävlingar avverkade på mindre ett dygn!.

Nu på söndag så körs final i sprintserien i Ekeby gropen i Eskilstuna så vi får hoppas på fina körningar i gropen och figth i dom olika klasserna innan slutsegrarna kan koras, och förhoppningsvis ska jag vara på plats i gropen med efter rikspokalen och ordinarie nattjobb natten till söndagen!!

Stort tack som alltid till er som läser mina rader och beställer bilder och kommenterar mina bilder, ha en fin Fredags kväll så kanske vi syns i rally skogen under helgen, och önskar en bra och fin helg till er alla, Mvh Stefan.

Bilder från Rikspokalen 2016









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar