torsdag 5 oktober 2017

Strålande höstsol och följeslagaren vilse i vilstaskogen!!

Solen skiner och nattens regn har slutat men temperaturen denna torsdags morgon endast 4 grader så nu är det höst och känns att vi kommit in i oktober månad, och denna morgon styr vi bilen mot Eskilstuna och vilsta skogen, där har vi ofta orienterat förr på både små och storskaliga tävlingar och alltid är det de många stigarna som ställer till bekymmer inte alltid bra med stigar i skogen!! färden till Eskilstuna gick utan bekymmer och vi anlände till tävlingsplatsen i god tid! men mycket bilar var före oss kanske dom gick på den ordinarie starttiden klockan 9!! så vi kanske får agera efterpatrull!!

Mycket folk var det på plats och efter en lite stunds köande till anmälan så var det bara skobyte och ta sig den dryga kilometern till start, och kyligt var det där inte solen kom åt, så snart är det dags att leta efter tjocktröjan och lång kalsongerna!! tiden springer som alltid fort fram och är bara att vänta på frosten och snön!!

Bana E är det som gäller för mig och min far en lagom lång bana för dom som inte är helt kurant, men i dag blev det tufft direkt från start och en rejäl uppförsbacke och en del trixiga passager innan vi närmade oss föst kontrollen som var upp på höjden!! med fin vit mossa och sådan härlig orienterings terräng! som man vill ha, och första och andra kontrollen gick fint och tempot och säkerheten ökade!! och följeslagaren glömd bort sin uppgift och tog befälet över orienteringen!! och då gick det som det gick!! innan 3 kontrollen då mötte vi banläggaren i skogen och han meddelade att nu är ni på väg mot tävlingens svåraste kontroll!!

Tyvärr så gick jag för den som egentligen ska orientera och när jag var säker på att nu ska vi fortsätta mot kontrollen förbi det numera blöta mossmarkerna i skogen! ja!! om vi hade vridit på huvudet till vänster så hade vi hittat den direkt för vi befann oss cirka 10 meter från kontrollen!! det upptäckte vi ca 10 minuter senare!! och sedan så höll jag min plats bakom min far och lät han orientera och då ver det inga problem mera!!, och så dags hade solen börjat värma och en skön tur på dryga 40 minuter blev det i skogen och med fin skog i höstskrud så var vi nöjda när vi kom till målet trots det misstaget och lite frisk luft och motion hade vi fått.

Ni som ser mig med kameran i högsta hugg på tävlingarna hoppas ni finner mina bilder som kan ses både på min hemsida och på facebook, och alltid väldigt trevligt att se så många pigga veteraner och ni andra i orienteringskogen på återseende nästa torsdag i Hallstahammar, och stort tack för att ni läser och tittar på mina bilder, God kväll Mvh stefan































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar