måndag 9 oktober 2017

Tuff Rikspokal,vi hann undan regnet!

I lördags var det dags för den årliga Rikspokalen kanske den är stationerad i SMK Örebros regi nu! och regnet hängde i luften som ofta har varit under lördagar under hösten! men när väl tävlingen drog igång så var det regnfritt men fortfarande grått! och mer regn blev det senare men det hann vi nästan undan för!! Denna lördag var jag förpassad till baksätet då min mor styrde skutan till Kvinnersta skolan där nu hela tävlingen var förlagd och vi och alla andra slapp tråckla in oss till skolan i staden nu fick vi tråckla oss runt på gärdena vid Kvinnersta och det gick bra det med!

Klockan 11 var det start! kanske för att hinna med all besiktning för start! och så dags hade vi lämnat av chauffören av bilen så att hon kunde mingla runt vid Start och mål platsen och vid servicen och träffa folk där under dagen och en del Rallykorv blev det under dagen! Jag och min far fortsatte mot Seltorp där min far har åkt Midnattssols rallyt i en Ford Falcon i den riktning som kördes detta år och som jag kört åt motsatt håll! och höll på att parkera i en brunn!! Bilar parkerades ute vid riksvägen!! för att gå långt! när det fanns en fin gratis parkering 123 meter från sträckan!! så vi var först i kön på gärdet och perfekt parkering så är bara att tacka till arrangörerna!

3 sträckor stod till förfogande för ekipagen och Seltorp är en krokig fin bit ömsom i skog och mycket utefter gärden, och var nog lagom uppvärmning för Dyltastigen och speciellt den 27,50 långa sista sträckan! en sådan lång sträcka då gäller det att vara på tårna och koncentration där finnes det både tid att vinna eller att förlora och tror nog den och dom andra sträckorna var tuffa för ekipagen! 38 i brutet listan är nog ett normalt resultat på ett sådant stort startfält.

Full fart var det direkt och både på vägen och utanför kördes det under dagen,och i både den svängen som jag stod i och den som min far parkerade sig i! jo!! gäller att sprida ut sig och när det finnes många kurvor är det onödigt att stå i samma! och kanske inte samma action som förra helgens Gimmersta sväng! men var nog en och annan som kom runt höbalen! som



















hade svårt att få vägen att räcka till, och några fick använda backen till att komma tillbaka till vägen igen!och bilder blev det denna lördag med, men endast 2500 bilder så är som alltid fullt upp med redigering! och ibland missar man någon!! ber om ursäkt för det kan bli något felklick i bland!! och blev en trivsam dag i rallyskogen men denna lördag var jag rätt ensam så inte så mycket social tillvaro och rallysnack!

När vi hämtade upp ordinarie chaufför vid Kvinnersta så då hade det börjat regna men vi hade nog tur ändå och slapp det värsta busvädret! och söndagens final sprint i Eskilstuna stod jag/vi över då väder prognoserna inte var till riktig fördel för Eskilstuna och Ekeby gropen men tror det var fotografer som förevigade den tävlingen i alla fall! och jag hade tänkt att titta på rally vm i tv soffan men blev redigering av bilder i stället! men Kris Meeke höll sig på vägen och då blev det seger igen!nu är det 1 st rallytävling kvar för min del under hösten och det blir sjuklubbars tävling i Enköpings regi på lördag.

Väl mött i skogen igen, ha en bra vecka i höstrusket! och som alltid stort tack till er alla som läser detta och ser mina bilder, och tack för beställningar, ni får gärna skriva någon rad på min hemsida,Ha det gott så ses vi igen Mvh stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar